Wycena nieruchomości komercyjnych

Wycena nieruchomości komercyjnych, w szczególności lokali użytkowych (biurowych, handlowych, usługowych) budynków biurowych, obiektów przemysłowych, magazynów, szpitali, hoteli, inwestycji deweloperskich,  stacji benzynowych itp. Wykonujemy również ekspertyzy i opinie na indywidualne potrzeby inwestorów. Wyceny wykonywane są m.in. na potrzeby:

  • zabezpieczenia wierzytelności kredytodawcy (kredytowych)
  • określenia ceny kupna-sprzedaży
  • negocjacji ceny
  • dla celów podatkowych i księgowych
  • wniesienia aportów
  • oceny efektywności zamierzeń inwestycyjnych

Wycena nieruchomości komercyjnych wykonywana jest na terenie całej Polski.

 

Wycena nieruchomości komercyjnych dokonywana jest również na potrzeby postępowań sądowych i administracyjnych.

 

Dokumenty niezbędne do wyceny – wycena nieruchomości komercyjnych

Poniżej przedstawiamy listę dokumentów, które mogą być wymagane do wyceny i sporządzenia operatu szacunkowego. W przypadku wyceny nieruchomości komercyjnych rzeczoznawca w każdym przypadku indywidualnie określa dokumenty niezbędne do wyceny. Przykłady dokumentów podano poniżej. W zależności od celu i zakresu wyceny, oraz stanu prawnego, rzeczoznawca może wymagać dodatkowych nie wymienionych poniżej.

  • wypis i wyrys z rejestru gruntów i budynków
  • mapa ewidencyjna lub zasadnicza
  • wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, lub decyzja o warunkach zabudowy
  • odpis z księgi wieczystej (nr księgi)
  • pozwolenie na budowę
  • pozwolenie na użytkowanie lub potwierdzenie zgłoszenia budynku do użytkowania
  • fragment projektu technicznego zawierający ogólną charakterystykę budynku wraz z parametrami technicznymi oraz rzutami poszczególnych kondygnacji
  • kosztorys budowlany w przypadku budowy, rozbudowy lub modernizacji
  • akt notarialny, lub inny dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości
  • przedwstępna umowa kupna-sprzedaży (jeżeli była zawarta)
  • dokumenty potwierdzające aktualne przychody na nieruchomości (np. zawarte umowy najmu)
  • dokumenty potwierdzające wydatki operacyjne(podatek od nieruchomości, opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu, ubezpieczenie, zarządzanie nieruchomością, nakłady na konserwację i naprawy bieżące, ochrona nieruchomości).
  • inne mające wpływ na określenie stanu prawnego nieruchomości m.in. decyzje administracyjne, orzeczenia sądu, itp.

W przypadku, gdy zamawiający nie będzie dysponował niezbędnymi dokumentami, ich zgromadzenie można powierzyć rzeczoznawcy.

 

Gdzie uzyskać dokumenty – wycena nieruchomości komercyjnych

  • odpisy z ksiąg wieczystych – we właściwym Sądzie Rejonowym w wydziale Ksiąg Wieczystych
  • wypisy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy – we właściwym Urzędzie Miasta lub w Urzędzie Gminy
  • wypisy i wyrysy z rejestru gruntów i budynków – we właściwym Urzędzie Miasta (na prawach powiatu) lub Starostwie Powiatowym
  • mapy ewidencyjne lub zasadnicze – we właściwym Urzędzie Miasta (na prawach powiatu) lub Starostwie Powiatowym
  • zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej – we właściwym Zarządzie Spółdzielni Mieszkaniowej
  • pozostałe, m.in. akt notarialny, decyzje administracyjne, pozwolenia na budowę lub użytkowanie, projekty techniczne itp. z reguły są w posiadaniu właściciela.

Koszt wykonania wyceny